Novým nariadením sa aktualizujú súčasné limity pre emisie výfukových
plynov (ako sú oxidy dusíka, tuhé častice, oxid uhoľnatý a amoniak) a
zavedú sa nové opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a
zvýšenie životnosti batérií.
Poslanci súhlasia s úrovňami, ktoré navrhla Európska komisia pre emisie
znečisťujúcich látok pre osobné automobily, a navrhujú rozdelenie emisií
do troch kategórií ľahkých úžitkových vozidiel na základe ich
hmotnosti. Navrhujú sa v nich aj prísnejšie limity výfukových emisií
merané v laboratórnych a skutočných jazdných podmienkach pre autobusy a
ťažké úžitkové vozidlá.
Parlament chce tiež zosúladiť metodiky a limity EÚ na výpočet emisií
častíc z bŕzd a miery oderu pneumatík s medzinárodnými normami, ktoré v
súčasnosti vypracúva Európska hospodárska komisia Organizácie Spojených
národov.
Český europoslanec a spravodajca EP pre toto nariadenie Alexandr Vondra v
správe pre médiá uviedol, že europarlamentu sa podarilo dosiahnuť
rovnováhu medzi environmentálnymi cieľmi a životne dôležitými záujmami
výrobcov.
"Bolo by kontraproduktívne vykonávať environmentálne politiky, ktoré
poškodzujú európsky priemysel aj občanov. Prostredníctvom nášho
kompromisu slúžime záujmom všetkých zúčastnených strán a vyhýbame sa
extrémnym postojom," vysvetlil Vondra.
Parlament je teraz pripravený začať rokovania s vládami členských štátov EÚ o konečnej podobe zákona.
Eurokomisia vlani v novembri navrhla prísnejšie emisné normy látok
znečisťujúcich ovzdušie pre vozidlá so spaľovacími motormi bez ohľadu na
použité palivo. Súčasné emisné limity sa vzťahujú na osobné automobily a
dodávky a na autobusy, nákladné vozidlá a iné ťažké úžitkové vozidlá
(Euro 6). Ako novinka sa v návrhu Euro 7 riešia emisie mimo výfukových
plynov (mikroplasty z pneumatík a častice z bŕzd) a sú tam zahrnuté aj
požiadavky týkajúce sa životnosti batérie.